Thursday, July 7, 2011

aku rindu.

banyak benda yang aku rindu buat masa lalu.tapi yang paling aku rindu ialah ayah.aku rindu nasihat ayah semua dan juga kasih sayang die.aku da lama x sebut perkataan ayah.aku da lama x disuruh urut kaki ayah.da lama x dipggl untuk amek kn air ayah.ayah suka air sejuk.kalau dulu aku sgt liat nak urut kaki ayah.amek kn air pon mls.tp sbb ayah garang aku amek air.kalau urut pula,aku urut sbb ayah aku buat suara sedih.aku rindu suare ayah.sekarang bila ayah da x de.baru aku nk disuruh buat air,urut kaki dan kalau boleh nak je aku dengar ayah pggl nama aku tiap hari.insyaallah aku x bosan.it's true what people say,u don't know what u have until it's gone.

bnyk yang ayah da sumbangkn untuk kelauarga kami.aku bahagia.adanya ayah aku maka lengkaplah family tree aku.walaupon selalu gaduh adik bradik but knowing that we hade it all,made me feel so secure.sebelum ayah meninggalkn aku dan family,aku mengaku hidup aku senang.sangat senang.setiap kalu cuti hujung tahun kita sekeluarga akn travel ke luar negara.dalam melaysia semua aku pernah pergi.satu pon x tertinggal.ayah aku seorg yang sgt pemurah.semua tmpt die da bawa kitorg just to give us the priceless experience dan untuk meluangkn masa bersama keluarga.ayah aku bnyk kene buat kerja kat luar jadi die sentiase bawa kami sekali.aku sangt gembira waktu tu smpai aku x terfikir pon kegembiraan tu x kekal lama.dulu,kalau naik flight,aku selalu pilih untuk ddk sebelah ayah walaupon ayah suka ggu aku.ya,aku takut dan gayat naik flight.setiap kali naik,mesti berpeluh.aku genggam tgn ayah kuat sgt x nak lps,smpai sakit,tp ayah biar je.first tempat yang ayah bawa kitrg pergi ialah ke australia,masa aku berumur 4 thn atau 5 but enough for me to recall everything.masa tu kitorg g ramai2 ngn kwn2 ayah.berapa tah family masa tu.ramai gak.best sgt.da besar sikit ayah bawa ke london dan paris mase cuti smggu dan setiap kali hujung tahun cuti sekolah.dajah 5 aku ke switzerland,darjah 6 ke spain,tgktn 1 ke hongkong.lepas balik hongkong,kitorg ke singapore pula,dan itu la trip kami yang terakhir.mase tu ayah da mula muntah2,sakit sakit dan mase tu lah telinga belah kanan ayah x boleh dengar.ayah selalu jln x stabil jadi kakak kene pegang je tgn ayah bila jln.

aku ingt bila tggl 2 3 hari sblm ayah menggl,ayah da mula x nmpk,ayah nmpk cahaya je,aku tau sbb aku je yg tggl kat rumah.kakak kolej,ina asrama amer pon.aku ibu menjadi saksi.siang sblm ayah mnggl,ayah minx ibu urut kaki ayah.ibu terkejut sgt sbb kaki ayah sejuk mcm kene aircond,padahal rumah pasang kipas je,ayah dengan tenang jawab "tadi kene aircond dlm bilik" sbb ayah nmpk tenang ibu pon buat bodoh tapi dlm hati aku tau ibu risau.aku tgk tv mase tu.aku pon rase kaki ayah.sgt sejuk,mase tu aku teringt balik,tahun sblm tu,mak tok aku mnggl.aku sempat pegang kaki die,dan suhunya sama mcm suhu kaki ayah.tp sbb aku x tau telah tiba mase untuk ayah aku pergi,jadi aku buat biase je.mlm tu ayah sesak nafas.paling teruk aku penah nmpk.aku sgt tidak berhati perut sbb sggp mendahulukn cerita di kaca tv dari tgk ayah aku yg sedari td batuk tanpa henti dan muntah air kosong.ibu da telepon ambulance sbb risau kat ayah.ayah smpai da x nafas muka pucat."adik,pergi la siap,kita nak pergi hospital".aku x tau napa aku berkeras sgt x nk ikot smpai nk nanges sbb kene pkse.akhirnya bila ambulance da smpai,die cek ayah semua,die kate okay je,tp kene hntr hospital sbb muka pucat.jadi aku ke bilik untuk bersiap smbil menangis.aku x penh nmpk ayah lemah cm tu.bila aku keluar bilik,due doktor sedang memapah ayah keluar rumah.kaki ayah da seperti tidak memijak ke tanah.ayah jln jengkek.air mata x benti turun tp x siapa tau.ayah diletakkn di ats,katil roda tu,aku tgk ayah kat luar,ayah lemah.ayah tgk aku balik.mcm nk ckp sesuatu tp x lps.ayah tgk je muka aku aku pon sama sambil air mata mengalir.aku nk lmbai ayah tp takut ayah ingt aku suka.jadi aku berdiri kaku tgk ayah ditolak ke lift.naik kereta,ibu da sediakn baju ,kain plekat,jam feveret ayah,dn juga selipar jepun yang digunkn dlm rumh.sepnjg perjlnn ke hospital aku menanges dlm diam.aku hanya mengahdap tingkap takut ibu nmpk.aku x suka dipujuk.bila da smpai,ayah di masukkn ke unit icu.aku tggu patiently kat waiting room.aku hanya fikir benda yang positive.tiba2 nurse pggl masuk.nak ke bilik ayah aku punya jauh.otak aku kosong bila ibu pndg blakang "adik,ayah da menggl".aku muka terkejut,terus pegang tgn ayah aku.panas lagi.ertinya baru saje mnggl.start pada saat tu,hidup aku berubah.dari semua segi.aku sgt cemburu tgk keluarga org yang sempura bahagia.tiap mlm aku doa moga dapat la aku merase bila besar nnt.

aku bersyukr sbb tuhan bagi aku hidup bahagia wau hanya sementara.dan smpai skang la nk kn-.- tp life must go on.ayah bagi aku rase apa menda yang berharga sebelum die pergi.at least tmpt2 yang aku nk pergi pernh aku menapak.sekarang aku sgt x sabar untuk smbung belajar di uk atau travel mana2 untuk dpt kn balik rase yang lama sudah hilang.aku rindu ayah.

sekarang semua da lain,dengan ibu yang ade penggnti,ueen kat kedah.da lama x balik.ueen x brape nk tegur ibu da ayah.sbb ueen kecewa sgt.sudah 19 ahun dibesarkn oleh ibu yang tercinta tapi sebb laki boleh berubah menjadi org yg berbeza.tapi samae la juga,sabar tetap sabar.benda kene hadapi juga.org kate,kalau kita lupa ke ibu bapa kita,rezeki jadi sempit.aku akn cuba sedaya upaya untuk tidak ingt benda yg telah berlaku.susah mmg susah.tp yelah,penuh dengn tapi.tp terpksa juga bersabar.aku harap,ibu x kn lupa kn ayah dan ayah,moga ayah akn ditmpt kn dalm kalangn org2 yang beriman.

the reason i wrote this post is to always remember the tragedy and all memories between me and my father.and if for some reason,one day i forgot,boleh la bace semua ni semula.cause now,suara ayah da makin lama makin tenggelam.wajah masih ade sbb bntk album tp ye lah,aku akn ingt muka ayah aku dr muda smpai umur 49 je.lepas tu,wallahualam. dan aku harap kenangan pon akn kekal dlm kepala.i love my dad and my mum.i wont stop hoping that things will get better.ibu,i miss u.but the old u.hmm goodnight dunia.gembira la semua tp jgn pernah lupa yang maha esa.amin..

oh dan juga,kalau ade typo tu,biar lah,tengah sedih.hihi serta mmg slalu typo dan mals nk betulkn.

No comments:

Post a Comment